Чалгизацията в училището и обществото

Чалгизацията в училището и обществото

Чалгата, като модна тенденция ?!#!

Поп-фолк, зурни, кючеци, маанета, танци по масите, кръчмарско излъчване или просто казано – чалга! Разделяхме се на ние и те, а сега… ?! В момента са те и ние. Но вече си имаме „своя родна кючек-култура”.
Каквото и описание да дадем, същността и качеството е само едно – кич! Няма да си съвременен и ще бъдеш „различен”, ако не ти се разтапя душата от кючек-ритъма на барабанчетата, подскачащи игриво под палките. Вече „ВИП” предавания и реклами по родните ни телевизии, горещо прегръщат фолк-фалша и силикона, сякаш без тях всичко би било по-малко стойностно и интересно. Чалгата не е само ритъм и мелодия. Тя е и начин на мислене, поведение, тя е манталитет. Погледнете арогантното поведение на тълпата, на своя колега или съсед. Това ли е бунтът на младите в България, които все повече затъват в отчаяние, безхаберие и неясно бъдеще?! Не харесват държавата, в която живеят, но все повече се оприличават на „герои”, извадени от „гюбек песен”, с текст, лишен от смислено съдържание, безвкусен и пошъл.

Най-новите чалга-хитове масово се въртят в българските училища. На техния фон пък школници на различни възрасти умело, като професионални танцьори, подскачат в ритъм и изпадат в екстаз. Учителите обаче явно са оглушели и не чуват силните звуци, които се носят из коридорите като маанета в султански сарай. Някои от гюбекчиите дори са си вързали турски шалове с дрънкащи пендари около кръста и се представят отлично в този нов учебен предмет от образователната система. Само че едва ли точно българското училище е теренът за подобни ориенталски прояви. Младите всъщност няма от къде другаде да попият тази „култура”, освен от цялата чалга вълна, която в момента е удавила страната ни.

Телевизионни поп-фолк канали, радиостанции, вестници, списания, заведения, дискотеки и пр. сякаш се надпреварват кой по-нова и хитова чалга да пусне и коя певица да покаже на страниците си. Безумните текстове на песните пък отдавна са изтрили от паметта на учениците Вазовото „Аз съм българче”. „Гъци-гъци”, „кой сега до теб заспива”, „ска се, ска се” (или както там е) и „водка с утеха” са сред най-популярните рефрени на младежите, които се разнасят в класните стаи. Ако случайно някой не ги знае, то веднага ги усвоява сред „творческата” учебна обстановка. И това си е знание – като отидеш на дискотека иначе трябва да гледаш тъпо и да се клатиш, докато аверите крещят с пълно гърло текстовете на песните. За капак на всичко хит в момента е да се заснемат чалга-кадрите и гордо да се пускат в мрежата с надеждата, че сме станали по-готини и оригинални. Профанизацията на нацията продължава и се задълбочава!

През последните години, чалга явлението успя да излезе от тесните музикални рамки и да се наложи като субкултура в съвременното общество. Понятия като “чалга визия”, “чалга поведение” и “чалга език” се превръщат в често срещани термини при обяснения на чалга явлението.

Най-страшното в тази ситуация обаче е достъпът на децата до кича на чалгата. Вместо с ликове на народни будители и исторически личности, тетрадките на учениците са украсени с оскъдно облечени фолк изпълнителки. В момент, когато българското образование е обхванато от тотална криза, възпитателните функции на училището са заменени от уроците на улицата. Ученическите купони минават рядко без чалга музика, а тийнеджърите са най-честите посетели на попфолк концертите. Голяма част от учениците мечтаят да се превърнат в поредната звезда на „Пайнер”, а абитуриентските балове са не само музикален, но и визуален празник на чалгата. Ролевите модели на подрастващото поколение са все по-рядко учени и общественици. Вместо това, децата намират модел за подражание в лесната слава на чалга певците.

Всеизвестна истина е, че на беден народ му трябват зрелища. Както и, че беден народ се управлява лесно. Във времена на бедност, висока престъпност и липса на ясна политическа и икономическа перспектива, алтернативният свят на чалгата се превръща в своеобразна реалност за немалко българи. Жизнената философия, която попфолкът популяризира, е колкото утопична, толкова и елементарна: според чалга текстовете, житейските ценности се свеждат до материалните блага, лустрото и сексуалните подвизи. Разпространяването – и съответно абсорбирането – на тази жизнена философия са сред основните причини за духовното оскотяване на нацията ни, което пък води до атрофия на гражданското общество, социална апатия и нравствена деградация.

Това от своя страна улеснява задачата на българските политици, които разчитат на лесен популизъм с помощта на попфолка. Чалга изпълнителите са неизменна част от предизборните кампании на родните партии, а партийните банкети рядко минават без оскъдно облечени представителки на “музиката на народа”.

В резултат на точно тази липса на вина съпроводена с непукизъм и масова лумпенизация, цяло едно поколение остава в историята като чалга поколение. Закърмено с кича, простащината и имагинерните ценности на чалгата, това поколение е изгубено в опитите си да различи стойностното от повърхностното, истинското от фалшивото, Остава само да си представим какво ще е поколението на техните деца. Ако въобще има такова.
www.vmro.org

"Силистра Днес"

Related Posts

Бойко Борисов преряза лентичката на ново ГКПП

Коментарите са изключени за Бойко Борисов преряза лентичката на ново ГКПП

Европейска заповед за арест на две жени от Тутракан

Коментарите са изключени за Европейска заповед за арест на две жени от Тутракан

leave a comment

Create Account



Log In Your Account